CSDD sadarbībā ar ERGO izstrādājusi padomus drošai velobraukšanai

Pievienoja:

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrību ERGO šajā pavasarī kampaņas “Pieklājība vieno!” ietvaros apkopojusi vienkāršus, bet noderīgus un būtiskus padomus drošai velobraukšanai. Tie aicina satiksmes dalībniekus cienīt vienam otru un kopīgi rūpēties par satiksmes drošību, ņemot ar šo gadu mainītos noteikumus. Aicinām  iepazīties ar 10 vērtīgiem padomiem, kas krietni atvieglos ikviena autovadītaja, velosipēdista un gājēja ikdienu.

Latvijā vairāk nekā puse iedzīvotāju (52,1%) mēdz pārvietoties ar velosipēdu, bet ikdienā velosipēdu kā regulāru pārvietošanās līdzekli izmanto 9,9% iedzīvotāju, liecina CSDD un Tirgus un sociālo pētījumu aģentūras “Latvijas Fakti” pavasarī veiktais pētījums.

“Velokultūra Latvijā izvēršas plašumā, un velosipēds daudziem no mums ir kļuvis par galveno pārvietošanās līdzekli. Taču šī attīstība nozīmē arī to, ka katram no ceļu satiksmes dalībniekiem arvien vairāk jādomā par savu personisko, kā arī pārējo satiksmes dalībnieku drošību, ne tikai par sava transportlīdzekļa pasargāšanu no zagļiem. Uzmanība un vērība, noteikumu ievērošana, gājēju un autobraucēju respektēšana – tie ir svarīgākie pamatprincipi, kas jāņem vērā ikvienam velobraucējam,” aicina Ingrīda Ķirse, ERGO valdes locekle Baltijas valstīs.

  1. gada 1. janvārī spēkā stājās jaunie Ceļu satiksmes noteikumi, kuru mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Noteikumi sabiedrībā tika plaši skaidroti, diskusijās iesaistoties gan likuma normu izstrādātājiem, gan arī velo aktīvistiem. Pateicoties plašajām diskusijām, sabiedrības pozitīvajam atbalstam un attieksmes maiņai, šogad ir būtiski uzlabojusies situācija ceļu satiksmes drošības jomā.1. Labais pagrieziens

    Autovadītājiem, veicot labo pagriezienu, jādod ceļš kā kājāmgājējiem, tā arī velosipēdistiem! Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka priekšroka ir jādod velosipēdistam, neatkarīgi no tā, vai viņš brauks taisni vai vēlas griezties pa labi.

    2. Kreisais pagrieziens

    Kreisais pagrieziens velosipēdistiem ikdienā var sagādāt ne vienu vien apjukuma pilnu brīdi, tāpēc ir svarīgi saprast visus iespējamos variantus, kā krustojumā veikt kreiso pagriezienu – no pirmās vai otrās braukšanas joslas. Ikvienam ir jāizvēlas savām prasmēm, drošībai un katrai situācijai atbilstošākais nogriešanās veids.

    3.  Kustība dzīvojamā zonā

    Dzīvojamā zonā māju pagalmos var notikt teju jebkas: spēlēties bērni, pastaigāties dzīvnieki vai lēni gājēji. Autovadītājam ir jāatceras, ka gājējiem un velobraucējiem dzīvojamā zonā ir priekšroka. Arī velobraucējiem jābūt uzmanīgiem, jo gājējiem ir priekšroka attiecībā pret velosipēdistiem.

    4. Pārvietošanās pa ietvi

    Ja velosipēdists ir uz ietves, visdrīzāk tuvumā nav veloceļa, satiksme uz brauktuves ir bīstama, pārāk blīva vai arī velosipēdists uz brauktuves nejūtas droši! Šajos gadījumos jābūt abpusēji pieklājīgiem: velosipēdistiem jāciena gājēji, un otrādi.

    5. Gājējam priekšroka

    Velobraucējiem jāņem vērā, ka uz ietves gājējam ir priekšroka. Tas nozīmē, ka velobraucējam uz ietves jāievēro drošs ātrums un intervāls.  Īpaši uzmanīgiem jābūt, apbraucot bērnus un dzīvniekus.

    6.  Skats pār plecu

    Ceļu satiksme viennozīmīgi ir drošāka, kad tajā iesaistītie dalībnieki saprot cits citu. Lūk, piemērs: ja velobraucējs paskatās pār plecu, visticamāk, viņš plāno veikt pagriezienu vai apbraukt kādu šķērsli. Autobraucējiem tas būtu jāņem vērā, samazinot braukšanas ātrumu, lai vajadzības gadījumā varētu laikus nobremzēt vai apsteigt velosipēdistu.

    7. Bīstamās automašīnas durvis

    Autovadītājam pirms durvju atvēršanas jāpārliecinās, vai auto neapbrauc velosipēdists. Velosipēdistam savukārt jāapbrauc mašīna ar drošu intervālu!

    8. Šķēršļu apbraukšana

    Velosipēdistam jāapbrauc šķērslis ar lēzenu trajektoriju. Asa braukšanas virziena maiņa var radīt avārijas situāciju.

    9. Aklā zona

    Autovadītājs spoguļos redz daudz, bet ne visu, kas notiek viņam apkārt. Velobraucēj, atceries par “aklajām zonām”, labāk nogaidi, līdz transportlīdzeklis uzsāk kustību, nekā pārsteidzīgi veic apbraukšanu!

    10. Satiksmes hierarhija pilsētā

    Ikvienam satiksmes dalībniekam ir svarīgi laikus nokļūt galamērķī, tomēr pa ceļam ir jāņem vērā dažādi apstākļi un jābūt gataviem neparedzētām situācijām. Atceries, velosipēdists ir mazāk aizsargāts nekā auto un gājējs ir mazāk aizsargāts nekā velosipēdists! Aicinām rūpēties vienam par otru, lai ceļu satiksme būtu ērta, patīkama un droša!

 

Maija sākumā CSDD sadarbībā ar ERGO uzsāka kampaņu “Pieklājība vieno!” Tās ietvaros dažādu transportlīdzekļu vadītāji un gājēji tiek informēti par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos, kā ar viņiem tiek atgādināts par savstarpējo cieņu un sapratni. Īpaša uzmanība šajā kampaņā ir pievērsta velosipēdistu drošībai ceļu satiksmē.

0