OCTA regresa prasības – no alkohola līdz “atdzīvinātajiem” auto

Pievienoja:

Galvenie iemesli, kāpēc apdrošinātājs vēršas ar regresa prasību pret autovadītāju, kurš pie viņa iegādājies OCTA polisi un kura vietā cietušajam kompensēti zaudējumi, ir aizbraukšana no notikuma vietas (40%), atrašanās alkohola vai citu neatļautu vielu ietekmē (35%) un auto vadīšana bez tiesībām (15%), liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas rīcībā esošā informācija jeb vidējie rādītāji nozarē. Ne mazāk būtiski ir visi pārējie iemesli (10%), par kuriem jāzina ikvienam transportlīdzekļa vadītājam.

Regresa prasības veido 2-10% no visiem OCTA atlīdzību gadījumiem, un lai gan regresa kārtībā pret vainīgo autovadītāju vēršas tikai tad, ja tas pārkāpis likumu, apdrošinātājiem bieži nākas uzklausīt pārmetumus par negodīgu rīcību. Nedrīkst aizmirst, ka tiesības un pienākumi ir katrai no pusēm, un OCTA gadījumā īpaši to nosaka normatīvie akti. Lielākā daļa autovadītāju ir informēti par sekām, ko izraisa atrašanās alkohola un citu neatļautu vielu reibumā, aizbraukšana no notikuma vietas vai braukšana bez tiesībām, bet jāzina, ka ir arī citi nepieļaujami pārkāpumi, kuru dēļ apdrošinātāji var iesniegt regresa prasības:

  1. Transportlīdzeklim nav veikta valsts tehniskā apskate, un negadījums noticis spēkrata tehniskā stāvokļa dēļ. Visbiežāk vainojamas nestabili strādājošas bremzes.
  1. Laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam auto nav aprīkots ar ziemas riepām, un to neesamība ir vainojama pie ceļu satiksmes negadījuma. Aicinām autovadītājus būt atbildīgiem un nodrošināt saviem spēkratiem sezonai atbilstošas riepas!
  1. Vainīgais transportlīdzekļa vadītājs likumā noteikto 10 dienu laikā pēc satiksmes negadījuma nav iesniedzis apdrošinātājam aizpildītu saskaņoto paziņojumu vai pēc apdrošinātāja pieprasījuma nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem.
  1. Tīšs, noziedzīgs nodarījums, ļauns nolūks. Piemēram, tīša ceļu satiksmes negadījuma izraisīšana.

“Sevišķi bīstamas un nosodāmas ir tīšas auto avārijas, kurās iesaistītas tā sauktās “atdzīvinātās” automašīnas. Sakombinētas no vairākiem spēkratiem, turklāt visbiežāk ar nekvalitatīvu metinājumu, tās pie vismazākās sadursmes burtiski sadalās. Šādus „konstruktorus”, protams, var iegādāties arī nejauši, tāpēc pilna diagnostika pie jebkura lietota auto pirkšanas ir ļoti būtiska. Jāatzīmē, ka arī valdība apzinās riskus, kas saistīti ar nedrošu auto ekspluatāciju, tāpēc no 2016. gada 1. janvāra transportlīdzekļu tirgotājiem būs daudz nopietnāk jāinformē savus pircējus par spēkratu tehnisko stāvokli, drošības sistēmām un nepieciešamo diagnostiku, ” skaidro Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.


Plašāka informācija:
Sandija Šaicāne
Latvijas Apdrošinātāju asociācija
Tālr.: 67360898
E-pasts: office@laa.lv

0