Par mums
Jaunumi
Mācību materiāli
Pasākumi
Neatliec uz rītdienu
Noderīgi
Strīdu risināšana
LV
EN
09.07.2025
Šā gada pirmajos piecos mēnešos bagāžas bojāšanas gadījumu skaits pieaudzis par vairāk nekā piektdaļu – precīzāk par 21,16%, liecina apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) dati. Kopumā ar bagāžu saistītie negadījumi nu jau pārsniedz 20% no visiem ceļojumu apdrošināšanas pieteikumiem. Salīdzinājumam – 2022. gadā tie veidoja vien 15%.
Šā gada pirmajā pusē BALTA saņēmusi 1173 atlīdzību pieteikumus no ceļotājiem, un izmaksājusi jau gandrīz 625 tūkstošus eiro ceļojumu atlīdzībās, kas ir par 62% vairāk nekā pērn tādā pašā periodā. AAS BALTA prognozē, ka līdz gada beigām izmaksu apjoms pārsniegs vienu miljonu eiro. Izmaksu pieaugumu galvenie ietekmējušie faktori ir gan ārstēšanās izmaksu pieaugums ārvalstīs, gan vairāki īpaši smagi gadījumi šogad. Taču analizējot dažādus notikumus, parādās arī cita tendence – ik gadu pieaug bagāžas bojājumu skaits.
Visbiežāk čemodāni tiek sabojāti ceļā uz kūrortpilsētām
Visbiežāk bagāžas bojājumi tiek piedzīvoti populāros atpūtas galamērķos – Ēģiptē un Turcijā, kā arī Eiropas tūristu iecienītās valstīs Spānijā, Portugālē un Itālijā. Lidostās bojājumi visbiežāk skar tieši cietā materiāla čemodānus, lai gan tie izskatās visdrošākie.
Maija Rabinoviča, BALTA Ceļojumu apdrošināšanas vadītāja, skaidro, ka tieši cietie čemodāni rada viltus drošības sajūtu: “Brīdī, kad čemodāns atsitas pret cietu virsmu, trieciena spēks netiek absorbēts, un bojājumi ir gandrīz neizbēgami. Lai arī cietie čemodāni vizuāli šķiet drošāki, redzam, ka patiesībā vislabāk ceļojumus iztur daļēji mīksti koferi ar iebūvētiem riteņiem un auduma rokturiem.”
Kas tiek bojāts visbiežāk?
BALTA dati liecina, ka visbiežākā bagāžas problēma ir nolauzti riteņi un rokturi vai cita veida bojājumi, kas sastāda aptuveni 80% gadījumu. Otrs biežākais incidents ir bagāžas aizkavēšanās – 16,7%, savukārt zādzības veido tikai 1,3%. Kopējie zaudējumi, kas šogad radušies ceļotājiem saistībā ar bagāžas incidentiem, sasnieguši jau vairāk nekā 31 tūkstoti eiro, un paredzams, ka summa gada beigās būtiski palielināsies.
Vidējās izmaksas par vienu incidentu ir aptuveni 100 eiro, taču dārgākās atlīdzības bieži pārsniedz 500 eiro robežu, īpaši, ja runa ir par bērnu ratiņiem vai luksusa čemodāniem. Kāds īpaši neveiksmīgs ceļotājs šogad zaudēja 511,99 eiro par sabojātu koferi, kuram tika nolauzti riteņi.
Bojājums atklāts – kā rīkoties?
Bojājumu gadījumā ceļotājiem vispirms ir jāvēršas pie lidostas darbiniekiem, kas iedos apliecinājumu, ka bagāža patiešām ir bojāta, taču uzreiz pēc tam jāvēršas pie aviokompānijas pēc kompensācijas. Tās gan bieži pilnībā nenosedz zaudējumus, it īpaši attiecībā uz dārgu zīmolu precēm, tāpēc šeit svarīga ir apdrošināšana. Rabinoviča uzsver, ka pareizi izvēlēta ceļojumu apdrošināšana spēj pilnībā segt atlikušās izmaksas. Vēršoties pie apdrošinātāja, lieti noderēs saglabātie jaunā čemodāna pirkumu apliecinošie čeki.
BALTA eksperta ieteikumi, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem?
Ceļojumu laikā pieredzētais stress ir pietiekams bez papildu raizēm par bojātu bagāžu. Eksperti uzsver – lai izvairītos no negaidītiem tēriņiem un bojājumiem, sagatavošanās un apdomīga bagāžas izvēle šodien kļūst ne vien par ērtību, bet arī par finansiāli būtisku lēmumu.
Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA
Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz Latvijas Bankas datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2024. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 184 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji 20 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. Plašāka informācija internetā: www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.
Papildu informācija:
Toms Sadovskis
AAS BALTA
komunikācijas vadītājs
Tel. +371 26 11 47 85
E-pasts: toms.sadovskis@balta.lv