Par mums
Jaunumi
Mācību materiāli
Pasākumi
Neatliec uz rītdienu
Noderīgi
Strīdu risināšana
LV
EN
06.01.2025
Jaunais gads daudziem ir simbolisks sākumpunkts, izvirzot jaunus mērķus un apņemšanās: dzīvot sportiskāk, apgūt jaunas prasmes vai uzlabot savu finansiālo situāciju. Mērķu sarakstā bieži ir arī uzkrājuma veidošana, lai piepildītu visdažādākos plānus. Apdrošināšanas sabiedrības ERGO veiktās aptaujas* dati atklāj, ka populārākais uzkrājumu mērķis Latvijā ir finanšu drošības spilvens, ko min 60% respondentu. Tāpat bieži tiek krāts lieliem pirkumiem un atpūtai, bet nedaudz mazāk – pensijai un bērnu nākotnei.
Kam krājam?
Neatkarīgi no dzimuma un vecuma, galvenā uzkrājumu veidošanas prioritāte Latvijas iedzīvotājiem ir drošības spilvens neparedzētiem dzīves gadījumiem, liecina aptaujas dati. Visvairāk par to rūpējas gados vecākie respondenti (60-74 gadi) – 65%.
Interesanti, ka sievietes (35%) biežāk nekā vīrieši (28%) veido uzkrājumu ceļošanai un atvaļinājumam, kamēr vīrieši (27%) vairāk nekā sievietes (22%) rūpējas par līdzekļu uzkrājumu lieliem pirkumiem. Arī pensija kā uzkrājuma mērķis ir nedaudz populārāka vīriešu vidū (18%), bet līdzekļus bērnu nākotnei krāj līdzīgs skaits vīriešu un sieviešu – 12% līdz 13%.
Uzkrājumu veidošanas mērķu atšķirības vērojamas arī dažādās vecuma grupās. Piemēram, ceļošanai visvairāk krāj jaunieši 18-29 gadu vecumā (38%), lieliem pirkumiem un bērnu nākotnei – trīsdesmitgadnieki (attiecīgi 37% un 17%), bet uzkrājums pensijai ir vispopulārākais vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem (21%).
Kā izveidot ieradumu, kas saglabājas?
“Viens no galvenajiem priekšnoteikumiem veiksmīgai mērķa sasniegšanai ir skaidra tā definēšana un, ja nepieciešams, sadalīšana mazākos, izmērāmos mērķos. Tas attiecas arī uz uzkrājuma veidošanu. Vislabāk, ja varam vienlaikus krāt gan īstermiņa, gan ilgtermiņa mērķiem (gan ceļojumam, gan pensijai), katram no tiem izvēloties atbilstošāko veidu. Tā, piemēram, uzkrājošā dzīvības apdrošināšana būs piemērota tālejošiem mērķiem, pensijas un bērnu nākotnes uzkrājumiem, palīdzot ievērot disciplīnu, sniedzot nodokļu atmaksas priekšrocības un apdrošināšanas segumu,” saka ERGO Dzīvības apdrošināšanas risku parakstīšanas un produktu attīstības grupas vadītāja Laura Adamoviča.
Viņa iesaka izmantot starptautiski atzīto SMART mērķu izvirzīšanas stratēģiju: “Tā ir balstīta uz pieciem stūrakmeņiem – mērķim jābūt konkrētam, izmērāmam, sasniedzamam, atbilstošam un piesaistītam konkrētam laika posmam. Piemēram, tā vietā, lai vienkārši apņemtos “krāt naudu”, mērķis varētu būt nākamo 12 mēnešu laikā ik mēnesi uzkrāt 50 eiro un līdz gada beigām iekrāt 600 eiro drošības spilvenam. Kad mērķis ir precīzi definēts, to var sadalīt mazākos soļos, kas palīdz progresu padarīt pamanāmāku un reālistiskāku. Šāda periodiska izsekošana ne tikai stiprina disciplīnu, bet arī rada gandarījuma sajūtu, kas motivē turpināt.”
Soļi mērķa sasniegšanai
Lai veiksmīgi izveidotu un noturētu uzkrājumu mērķus, ERGO piedāvā dažus praktiskus soļus.
*Aptauju pēc ERGO pasūtījuma veica tirgus pētījumu kompānija “Norstat”, 2024. gada septembrī, visā Latvijā tiešsaistē aptaujājot 1003 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Par ERGO
ERGO ir viena no vadošajām apdrošinātāju grupām Baltijas reģionā, kas piedāvā plašu apdrošināšanas pakalpojumu klāstu, tostarp nedzīvības, dzīvības un veselības apdrošināšanu. ERGO pakalpojumiem, ekspertu zināšanām un finansiālajai stabilitātei Baltijas valstīs uzticas 640 000 klientu.
ERGO apdrošināšanas sabiedrības Baltijā ietilpst ERGO Apdrošinātāju grupā, kas ir viena no Vācijas un Eiropas lielākajām grupām. ERGO ir pārstāvēta vairāk nekā 20 pasaules valstīs, koncentrējoties uz biznesu Eiropā un Āzijā. ERGO akcionārs ir Munich Re, kas ir viens no lielākajiem pārapdrošinātājiem un risku pārvaldītājiem pasaulē.
Papildu informācija:
Guna Kaše
komunikācijas projektu vadītāja
ERGO Insurance SE Latvijas filiāle
ERGO Life Insurance SE Latvijas filiāle
Skanstes iela 50, Rīga, LV-1013
Tālr. 67081941
Mob.tālr. +371 26041749
E-pasts: guna.kase@ergo.lv