Par mums
Jaunumi
Noderīgi
Noderīgi
Apdrošināšanas veidi
Pasargā nākotni
LV
EN
21.03.2024
Ir sācies aktīvas ceļošanas laiks – daudzi turpina doties ziemas sporta braucienos vai apmeklē siltākas zemes, lai uzņemtu saules enerģiju pavasara cēlienam. Diemžēl nereti cilvēki gūst traumas vai piedzīvo citas veselības problēmas, un tad ir nepieciešama repatriācija jeb organizēta atgriešanās dzimtenē: apdrošināšanas sabiedrībā BALTA (PZU grupa) katru gadu tiek pieteikti un apmaksāti vidēji 70 repatriācijas gadījumi. Tā var būt gan apdrošinātās personas medicīniskā repatriācija smagas saslimšanas vai traumas gadījumā, gan mirstīgo atlieku repatriācija cilvēka nāves gadījumā. Šo pakalpojumu izmaksas var būt patiesi iespaidīgas un sasniegt pat 50 000 eiro.
Vairāki tūkstoši eiro pat tad, ja cilvēks spēj pats sēdēt
Ja apdrošināto personu ir atļauts transportēt sēdus stāvoklī (tas nozīmē, ka cilvēks var saliekt kājas lidmašīnas pacelšanās un nosēšanās laikā), repatriācijas izmaksas Eiropas teritorijā var sasniegt 4000 eiro. Taču tas nenozīmē, ka vienmēr iespējams tikt cauri ar šo summu: to veido vairākas pozīcijas, kas atkarīgas no apdrošinātās personas veselības stāvokļa.
Pirmkārt, jārēķinās ar izdevumiem par lidmašīnas biļeti. Tas, ka cietušais spēj apsēsties, nenozīmē, ka viņam ir pa spēkam visu lidojuma laiku pavadīt sēdus stāvoklī savā krēslā, tāpēc parasti šādos gadījumos ir jāiegādājas biznesa klases biļete vai trīs biļetes ekonomiskajā klasē, t. i., trīs blakus esošas sēdvietas, lai nodrošinātu komfortablu lidojumu. Līdz ar to nāksies šķirties no vismaz 800 eiro un vairāk. Otrkārt, ja lidojuma laikā ir nepieciešama mediķa klātbūtne, izmaksas pieaug vēl apmēram par 1500 eiro. Trešā pozīcija ir apdrošinātās personas pārvešana no slimnīcas uz lidostu ārzemēs, kas izmaksas palielina vēl aptuveni par 1000 eiro, un transportēšana no lidostas uz ārstniecības iestādi Latvijā, un tas papildus izmaksā ap 500 eiro.
Bet ko darīt tad, ka kāja ģipsī un to saliekt nav iespējams? Pat šķietami tik “parasta” trauma repatriācijas izmaksas var krietni palielināt. Ja cilvēku var transportēt tikai guļus stāvoklī, šī summa var sasniegt pat 11 000 eiro, jo papildus iespējamai mediķa klātbūtnei un cietušā transportēšanai uz un no lidostas jārēķinās ar vismaz 8000 eiro par lidojuma izmaksām: savlaicīgi – vismaz 3–5 dienas iepriekš – ar aviopārvadātāju ir jāvienojas par iespēju nodrošināt sēdekļu nolaišanu un ievietot nestuves salonā.
Vēl skaudrāka situācija veidojas gadījumos, kad personu ir atļauts transportēt tikai ar specializēto medicīnisko lidmašīnu, kas aprīkota ar medicīnisko aparatūru un personālu, kurš nodrošina un uzrauga cilvēka dzīvībai svarīgās funkcijas. Tas izmaksā aptuveni 30 000 eiro Eiropas teritorijā, bet atsevišķos gadījumos izmaksas var pārsniegt pat 50 000 eiro. Ja nepieciešama medicīniskā repatriācija ar sauszemes ambulatoro transportu, šāda pakalpojuma cena ir no 5000 eiro, un apmēram tikpat daudz izmaksā arī mirstīgo atlieku repatriācija apdrošinātās personas nāves gadījumā.
Veselība var pēkšņi pasliktināties pat visprātīgākajam ceļotājam!
“Ir aplami iedomāties, ka vienīgie, kas ceļojumā saskaras ar repatriācijas risku, ir pārgalvīgi slēpotāji vai citu sporta veidu mīļotāji. Sports, protams, ir saistīts ar paaugstinātu risku, taču jāatceras arī par sadzīves traumām – kritieniem pie baseina vai paklupšanas uz bruģa, akūtām saslimšanām un hronisku slimību saasinājumiem. Iemeslu, kāpēc cilvēkiem nepieciešama repatriācija, ir ļoti daudz. Tendence gan ir iepriecinoša, arvien vairāk cilvēku apzinās, ka nav neievainojami, iedziļinās polises nosacījumos un izvēlas polises ar lielākiem segumiem un risku skaitu, lai pasargātu sevi neparedzētās situācijās,” stāsta BALTA nelaimes gadījumu produkta vadītāja un risku parakstītāja Ludmila Ščegoļeva.
BALTA pieredzē ir repatriācijas gadījumi par vairākiem tūkstošiem un pat vairākiem desmitiem tūkstošu eiro. Piemēram, kādam BALTA klientam repatriācija no Marokas ar nestuvēm lidmašīnā, ārstu pavadoni un neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumiem izmaksājusi vairāk nekā 13 500 eiro. Šajā gadījumā papildus repatriācijai BALTA sedza arī medicīniskos izdevumus. Savukārt kādam citam apdrošinātajam repatriācija ar specializēto medicīnisko lidmašīnu no Ēģiptes izmaksāja 44 500 eiro, un arī šim klientam papildus bija nepieciešama medicīnisko izdevumu segšana.
“Viens no pēdējiem nopietnākajiem gadījumiem, ar kuru esam saskārušies, ir jaunietes repatriācija no Austrijas. Slēpojot meitene neveiksmīgi kritusi uz muguras, kā rezultātā ir konstatēti vairāki lūzumi un transportēšanai ir nepieciešams speciālais transports un aprīkojums. Šī apdrošināšanas gadījuma izmaksas jau ir sasniegušas 8720 eiro, un paredzēts, ka izmaksas vēl pieaugs par helikoptera izmaksu apjomu un medicīniskajiem pakalpojumiem, kurus nenosedza EVAK,” stāsta BALTA eksperte, atgādinot, ka dienas prēmija ceļojumu apdrošināšanā ir izmaksu ziņā niecīgs, bet ārkārtīgi svarīgs instruments, lai pasargātu sevi no lieliem finansiālajiem zaudējumiem, notiekot negadījumam.
Pēdējās nedēļas laikā bijis vēl viens gadījums Austrijā ar BALTA klientu, kurš pēc intensīvas slēpošanas dienas zaudēja samaņu, kā rezultātā bija nepieciešami reanimācijas pasākumi un pēc tam pārvešana ar helikopteru uz specializētu slimnīcu. Šī apdrošināšanas gadījuma izmaksas jau ir sasniegušas 4980 eiro, un papildus būs nepieciešami līdzekļi arī par helikoptera pakalpojumiem un medicīniskajiem izdevumiem, kas neietilpst EVAK. Tāpat nesen kāds klients pēc kājas traumas, kas gūta slēpojot, par 6700 eiro tika repatriēts no Slovākijas uz Latviju ar sauszemes ambulatoro transportu ārstu pavadībā. Bet citas apdrošinātās personas mirstīgo atlieku repatriācija no Itālijas, ieskaitot kremācijas izdevumus un dokumentu noformēšanu, veidojusi 8050 eiro lielu summu.
“Apdrošināšana nepasargā no nelaimes gadījumiem vai veselības problēmām, tāpēc ir jābūt piesardzīgiem un jārūpējas par savu drošību, tomēr tā sniedz lielu atbalstu izaicinošās situācijās. Iegādājoties polisi, vienmēr ir labāk būt drusku par daudz bailīgiem un nodrošināties pret lielāku risku, nekā domāt, ka ar mani jau nekas slikts nenotiks un attapties ar lauztu kāju un milzīgu finansiālo slogu uz paša pleciem,” aicina Ludmila Ščegoļeva.
Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA
Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz FKTK datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2022. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 144,6 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji 19 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. Plašāka informācija internetā: www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.
Papildu informācija:
Toms Sadovskis AAS BALTA komunikācijas vadītājs Tel. +371 26 11 47 85 E-pasts: toms.sadovskis@balta.lv |
Janīna Biteniece Deep White projektu vadītāja Tel. +371 26 70 63 61 E-pasts: janina@deepwhite.lv |