LV EN
Menu
Vismaz 50% skolēnu nepārzina velo drošības noteikumus; traumu skaits pieaug

Vismaz 50% skolēnu nepārzina velo drošības noteikumus; traumu skaits pieaug

23.05.2024

Drošības noteikumu ievērošana ir priekšnosacījums tam, lai vasara – atvaļinājumu un brīvlaiku sezona – būtu bezrūpīga un līksma. Taču bieži vien gan pieaugušajiem, gan bērniem trūkst elementāru zināšanu par drošību, kas nemaz nesekmē noteikumu ievērošanu. BALTA (PZU grupa) statistika liecina, ka ik gadu, sākoties siltam laikam un bērniem dodoties ārā ar velosipēdiem un skrejriteņiem, strauji pieaug traumu skaits, kas nereti saistīts ar elementāru ceļu satiksmes likumu nezināšanu.

Lielākais robs zināšanās – ceļu satiksmes noteikumi

Jau vairākus gadus skolēnu vasaras brīvlaika gaidās BALTA mudina skolēnus izpildīt drošības zināšanu pārbaudes testu un vecākus – pārrunāt ar bērniem drošības, tai skaitā ceļu satiksmes noteikumus, lai vasara būtu bezrūpīga un līksma. BALTA ikgadējais tests* atklāj, ka kopumā zināšanas par dažādiem drošības jautājumiem bērniem ir labas – vairāk nekā 90% skolēnu zina, kā uzvesties pie ūdeņiem, kā droši rotaļāties un pareizi šķērsot ielu pie luksofora, ko darīt, ja kāds seko uz ielas vai publicē ļaunus komentārus sociālajos tīklos. Toties bērnu zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem, piedaloties satiksmē ar velosipēdiem, pieklibo. Vislielākās grūtības bērniem sagādājuši jautājumi par ķiveres valkāšanu vai to, kuram satiksmes dalībniekam ir priekšroka, ja velosipēdu ceļš šķērso brauktuvi ārpus krustojuma, kā arī ceļa zīmju atpazīšana, kas liedz tālāk braukt ar velosipēdu (piemēram, gājēju ceļš).

“Mūsu drošības tests bērniem nav sarežģīts, un ir prieks redzēt, ka vairums jautājumu grūtības nesagādā. Tomēr, lai pareizi atbildētu uz jautājumiem par drošu braukšanu ar velosipēdu, ir jāzina pamata ceļu satiksmes noteikumi, un šeit gan diemžēl varētu vēlēties uzlabojumus – vairāk nekā 40% kļūdās, atbildot uz jautājumiem, turklāt vismaz puse respondentu nezina, ka, piedaloties ceļu satiksmē ar velosipēdu, līdz 16 gadu vecumam braucējam galvā jābūt ķiverei. Braukt ar velosipēdu, skrejriteni vai skrituļslidām ir jautri, taču jārūpējas arī par savu un apkārtējo drošību. Vecāki nevarēs būt bērnam blakus visu laiku un pasargāt viņu no visiem riskiem, tāpēc ir svarīgi pārrunāt drošību atkal un atkal, atgādinot pat it kā labi zināmas lietas,” uzsver BALTA Nelaimes gadījumu produkta vadītāja un risku parakstītāja Ludmila Ščegoļeva.

Velosipēdi un mikromobilitātes rīki – jautra, bet arī bīstama izklaide

Kā rāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati, sākoties gada siltajam laikam, mazaizsargāto cietušo ceļu satiksmes dalībnieku skaits strauji pieaug – apmēram divas vai pat trīs reizes. Diemžēl velosipēdisti ne tikai gūst traumas, bet arī iet bojā. Arī šogad jau trīs velosipēdisti zaudējuši dzīvību, bet vairāki desmiti ievainoti, no tiem četri guvuši smagas traumas.

Ludmila Ščegoļeva norāda, ka 2023. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu BALTA izmaksāto atlīdzību apjoms par mikromobilitātes traumām būtiski pieaudzis – par 82%, savukārt vislielākais traumu skaita pieaugums bija vērojams saistībā ar elektroskrejriteņu izmantošanu. Aprīlī BALTA jau ir izmaksājusi atlīdzību par 15 gadījumiem, taču lielākais pieteikumu skaits sagaidāms vasaras mēnešos.

“Diemžēl daudzi bērni – un arī daudzi pieaugušie – mēdz aizmirst, ka jebkurš mikromobilitātes rīks ir transportlīdzeklis, kura vadīšanai nepieciešamas atbilstošas prasmes un zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem. Velosipēda vai skrejriteņa vadītājs satiksmē ir tikpat atbildīgs par drošību kā jebkurš cits satiksmes dalībnieks, un uz ielas ir vēl neaizsargātāki ceļu satiksmes dalībnieki – gājēji. Notiekot negadījumam, nereti cieš ne tikai pats vadītājs, bet arī apkārtējie un tiek sabojāts citu īpašums, tādēļ nelaimes gadījumu un civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polišu iegāde būtu pats mazākais, kas jāpaveic, pirms ķerties pie mikromobilitātes rīkiem. Protams, pēc tam, kad ir pārrunāti drošības noteikumi!” saka Ludmila Ščegoļeva.

BALTA atgādina: lai skolēnu brīvlaiks būtu drošs un jautrs, ir jāievēro drošības noteikumi!

Braucot ar velosipēdu vai skrituļslidām

Braucot ar elektroskrejriteni 

* Lai pārliecinātos, vai bērni apzinās riskus un atbildību pret savu vai svešu īpašumu, kā arī izglītotu par dažādiem drošības aspektiem uz ceļa, mājās un dabā, kas īpaši aktuāli kļūst vasaras mēnešos, BALTA, Valsts policija un Ceļu satiksmes drošības direkciju izveidojuši zināšanu pārbaudes testu par drošības jautājumiem, kuru izpildīt aicināti gan bērnudārzu un skolu audzēkņi, gan vecāki kopā ar bērniem. 2024. gadā testu ir aizpildījuši 774 bērni vecumā  no 7 līdz 12 gadiem.

 

Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA

Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz Latvijas Bankas datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2023. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 169,6 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji 20 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. Plašāka informācija internetā: www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.

Papildu informācija:

Toms Sadovskis
AAS BALTA
komunikācijas vadītājs
Tel. +371 26 11 47 85
E-pasts: toms.sadovskis@balta.lv
Janīna Biteniece
Deep White
projektu vadītāja
Tel. +371 26 70 63 61
E-pasts: janina@deepwhite.lv
Atpakaļ